Zakładając firmę w Niemczech, trzeba dopasować się do potrzeb tamtejszego rynku. Warto pamiętać, że niemiecki klient ma nieco inną mentalność niż Polski, co należy uwzględnić w polityce prowadzenia firmy. Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę.
Czy Polacy mogą swobodnie zakładać firmy w Niemczech?
Dzięki wolnemu rynkowi gwarantowanemu przez Unię Europejską oraz strefę Shengen, Polacy mogą swobodnie zakładać działalności gospodarcze na terenie Niemiec, tak samo, jak mogą podejmować tam pracę najemną w lokalnych firmach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Polak założył firmę na takich zasadach jak obywatel Niemiec. Jedyne formalności, jakie trzeba spełnić to te, które dotyczą osób podejmujących pracę w tym kraju. Oznacza to, że trzeba spełnić obowiązek meldunkowy, posiadać ubezpieczenie i dopełnić innych formalności tego rodzaju. Należy pamiętać, że niemieckie przepisy są bardzo rygorystyczne i w praktyce są bezwzględnie przestrzegane przed tamtejsze urzędy. Dlatego też prowadząc firmę w Niemczech, trzeba dbać o wszelkie formalności, takie jak płacenie podatków na czas oraz wszelkich składek na ubezpieczenie zdrowotne. Bez tego firma zostanie bardzo szybko zamknięta przez odpowiednie urzędy, a jej właściciele zostaną pociągnięci do odpowiedzialności prawnej. Dbając o wszelkie formalności, działa się tam na standardowych zasadach i można między innymi dostać kredyt w Niemczech, bazując na standardowych procedurach bankowych.
Czym rynek niemiecki różni się od polskiego?
Spełnienie wszystkich wymagań formalnych dla założenia firmy w Niemczech może być trudne, jednak można sobie pomóc usługą wykwalifikowanego prawnika lub radcy. Odrębną kwestią jest zaś osiągnięcie rynkowego sukcesu i zdobycie klientów na swoje produkty lub usługi. Należy pamiętać, że rynek niemiecki nieco różni się od polskiego. Związane jest to z o wiele wyższymi wymaganiami niemieckich konsumentów. Są oni i wiele bardziej przyzwyczajeni do wysokiej jakości produktów i usług. Warunkuje to, że niechętnie idą na kompromisy wobec jakości i preferują wysoką jakość, nawet jeśli muszą za to stosunkowo dużo zapłacić. Jest to podejście zgoła odmienne od tego, co widuje się na wschodzie Europy, gdzie o wiele większą uwagę przywiązuje się do niskiej ceny i stara się znaleźć optymalny kompromis pomiędzy niską ceną, a wysoką jakością.
Chcąc osiągnąć sukces na rynku niemieckim, warto inwestować raczej w jakość, która jest o wiele istotniejsza dla tamtejszego klienta. Próba rywalizowania ceną może skończyć się dużym niepowodzeniem i problemami ze znalezieniem klientów na usługi. Czasem warto nawet zainwestować nieco więcej, aby zaoferować klientowi wyższą jakość. Biorąc pod uwagę, że działając tam legalnie, można dostać kredyt w Niemczech, warto postarać się o jak najlepszą jakość sprzętu, na jakim się pracuje, oraz regularne dbanie o szkolenie w zakresie rzemiosła, które się uprawia.
Jak zdobywać klientów w Niemczech?
Niemcy są narodem, w którym powszechnie wykorzystuje się nowoczesne technologie. Oznacza to, że chcąc zaistnieć na tamtejszym rynku, należy zadbać o marketing, który przystaje do dwudziestego pierwszego wieku. Reklamy w wyszukiwarkach internetowych i odpowiednia ekspozycja firmy w internecie należy do działań, które należy przedsięwziąć w pierwszej kolejności. Niemieccy konsumenci są w tej kwestii bardzo nowocześni i potrafią rzetelnie sprawdzić potencjalnego usługodawcę w internecie.
Kredyt w Niemczech – czy Polak może dostać dodatkowe finansowanie firmy?
Chcąc utrzymać się na rynku niemieckim przed dłuższy czas, należy zadbać o to, by stale rozwijać firmę. Warto skorzystać z dodatkowego finansowania bankowego, gdyż prowadząc firmę legalnie, ma się do tego takie samo prawo, jak niemieccy obywatele. Oznacza to, że standardowe produkty, takie jak kredyty, leasing lub faktoring są jak najbardziej dostępne dla Polaków prowadzących tam działalność.